
Rigspolitiet har netop indkøbt 10 elektriske VW ID4 GTX patruljevogne, som skal fordeles på fire forskellige politikredse. Dette initiativ markerer starten på et pilotforsøg, hvor uniformerede elektriske patruljevogne bliver testet i det operative arbejde. Formålet er at undersøge, hvordan elbiler kan bruges som et grønnere alternativ til de nuværende dieseldrevne patruljevogne, samtidig med at de opretholder den nødvendige operativ kapacitet.
De nye el-patruljevogne bliver fordelt således:
- Østjyllands Politi modtager to patruljevogne
- Midt- og Vestjyllands Politi får to
- Københavns Vestegns Politi modtager to
- Københavns Politi får fire
I testperioden vil de elektriske biler blive brugt på samme vilkår som de øvrige patruljevogne i de pågældende kredse, hvilket giver mulighed for at vurdere, hvordan de præsterer under de forskellige opgavetyper, som politiet står overfor. Dette inkluderer blandt andet hastende opgaver, hvor kravene til udstyr og materiel kan være særligt høje.
“Der er stor forskel på kørselsbehovet i de forskellige kredse. I nogle kredse tilbagelægger patruljevognene mange kilometer hver dag, mens der i andre kredse er mindre kørsel. Ved at teste bilerne i flere kredse bliver vi klogere på de forskellige behov,” siger Jens Yndgaard, centerchef i Rigspolitiet.
Erfaringer Der Danner Grundlag for Grønt Initiativ
Pilotforsøget, der forventes at køre i 2023, vil indsamle erfaringer, som vil danne grundlag for en kommende grøn strategi for politiets køretøjsflåde. Testen af de elektriske patruljevogne skal hjælpe med at afdække, hvilke realistiske ambitioner der er for at omstille politiets flåde til elbiler, og hvilken proces der vil være nødvendig for at implementere dette i stor skala.
De 10 elektriske patruljevogne vil stadig være i drift efter forsøgsperioden, hvis erfaringerne viser, at elbilerne kan erstatte en del af flåden af dieseldrevne patruljevogne permanent.
Arkivfoto